Share, , Google Plus, Pinterest,

Print

Posted in:

Οταν το παιδί μισεί τη δασκάλα του

Η λογοπεδικός Χαρά Καραμήτσου γράφει για το πώς χτίζεται η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών και γιατί αυτή είναι απαραίτητη για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των πρώτων

Ας το παραδεχτούμε. Το θέμα είναι και λεπτό και στενάχωρο. Οταν το παιδί γυρίζει από το σχολείο με θυμό και αγανάκτηση και εκφράζει αποστροφή για τον/την εκπαιδευτικό του θα πρέπει να προβληματιστούμε με σοβαρότητα και ευαισθησία. Γιατί η ποιότητα της σχέσης που χτίζει ο μαθητής με τον δάσκαλό του σημαδεύει την ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη για όλη την υπόλοιπη ζωή του και γιατί το σχολείο, τελικά, συντελεί σε μεγάλο βαθμό στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε:

Αντιμετωπίστε την κατάσταση με σοβαρότητα

Αν και είναι δελεαστικό να διαβεβαιώσετε το παιδί σας ότι το θέμα δεν είναι ουσιώδες και ότι όλα θα τακτοποιηθούν, στην πραγματικότητα υποβαθμίζετε το γεγονός και διακόπτετε την επικοινωνία μαζί του. Το παιδί προσλαμβάνει μια τέτοια στάση ως αδιαφορία και για τον ίδιο αλλά και για τα αισθήματά του. Ετσι, την επόμενη φορά που θα του συμβεί κάτι σημαντικό γιατί να σας το πει;

Συζητήστε το θέμα που το απασχολεί 

Ισως το πιο σπουδαίο είναι να διερευνήσετε τι ακριβώς συμβαίνει. Τι έγινε πριν φωνάξει η δασκάλα; Φώναζε απευθυνόμενη στην τάξη ή στο ίδιο; Ισως τα παιδιά να χρειάζονται χρόνο για να μάθουν να διαβάζουν τα μηνύματα που εκπέμπει η δασκάλα τους και να μην κατανοούν τον ρόλο που και τα ίδια παίζουν στην έκβαση των γεγονότων.

Αναλάβετε δράση

Ζητήστε άμεσα επικοινωνία και συνεργασία με τον εκπαιδευτικό και εξηγήστε την κατάσταση ακόμα κι αν το πρόβλημα φαίνεται μικρό ή ασήμαντο – για το παιδί σας μπορεί να είναι σημαντικό. Μιλήστε ήρεμα και ανοιχτά χωρίς αρνητικούς χαρακτηρισμούς. Οταν αισθανόμαστε ότι υπάρχει θέμα με το παιδί μας, έχουμε την υποχρέωση και το καθήκον να παρέμβουμε. Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών θα το εκτιμήσει γιατί επιτελούν το λειτούργημά τους με ευαισθησία -και μάλιστα κάτω από ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες. Εάν έχει δημιουργηθεί κάποια παρεξήγηση ή παρερμηνεία, ο εκπαιδευτικός τις περισσότερες φορές θα δείξει κατανόηση και θα στηρίξει τον μαθητή του. Πολλές φορές αυτό που απλά χρειάζεται ένα παιδί είναι να αναγνωρίζει ο δάσκαλός του τις προσπάθειές του και να το επιβραβεύει!

Μη θυμώνετε – Σκεφτείτε και την άλλη πλευρά

Οταν σκέφτεστε ότι κάποιος αδίκησε το παιδί σας είναι δύσκολο να συγκρατήσετε τον θυμό σας. Πηγαίνοντας όμως στη συνάντηση όντας προκατειλημμένος, δεν θα μπορέσετε να ακούσετε και τις δύο πλευρές. Αυτό μπορεί να κάνει τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα για όλους. Σκεφτείτε και την εκδοχή ότι το παιδί σας μπορεί με τη συμπεριφορά του να προκάλεσε τον δάσκαλο ή τους συμμαθητές του, επομένως δικαίως το τιμώρησε, π.χ. βάζοντάς το να καθίσει μόνο του σε ένα θρανίο γιατί μιλούσε ή ενοχλούσε συνέχεια. Θα πρέπει επομένως να βλέπετε τα πράγματα αντικειμενικά, αναλογιζόμενοι ότι είναι μάθημα ζωής για το παιδί να μάθει ότι στις λανθασμένες πράξεις και συμπεριφορές υπάρχουν πάντα επιπτώσεις. Η δομή και τα όρια είναι απαραίτητες προϋποθέσεις στη διαδικασία διαπαιδαγώγησης.

Συμπεριλάβετε το παιδί στη συνάντηση με τον δάσκαλο όταν αυτό είναι εφικτό 

Με αυτή τη στρατηγική όχι μόνο θα έχετε την ευκαιρία να δείτε από πρώτο χέρι την αλληλεπίδραση μαθητή – δασκάλου, αλλά δείχνετε και στο παιδί σας ότι δεν μιλάτε πίσω από την πλάτη του.

Εξηγήστε του το πρόβλημα με κατανόηση

Το ίδιο το παιδί θα πρέπει να γνωρίζει ότι πάντα θα υπάρχουν κάποιοι με τους οποίους δεν θα συμφωνεί ή δεν θα του αρέσουν, αλλά οφείλει να τους σέβεται.

Απευθυνθείτε στον διευθυντή

Οταν η κατάσταση είναι εκτός ελέγχου και υπάρχουν μαρτυρίες κακής – μεροληπτικής συμπεριφοράς δασκάλου προς μαθητή. Οταν ένας μαθητής στοχοποιείται, θα πρέπει να διερευνηθεί το συμβάν με μεγάλη σοβαρότητα. Τις περισσότερες φορές οι καταστάσεις είναι πιο απλές και επιλύονται όταν υπάρχει αμοιβαία κατανόηση και σύμπνοια τόσο από την πλευρά των γονιών όσο και από εκείνη των εκπαιδευτικών.

Συνεργασία γονέων – εκπαιδευτικών

Πρέπει να δοθούν με ευαισθησία και σεβασμό στο παιδί τα κατάλληλα κίνητρα που θα το βοηθήσουν σε κάθε βήμα της σχολικής του ζωής όχι μόνο να εμπλουτίσει τις γνώσεις του, αλλά και θα αποτρέψουν αρνητικές συμπεριφορές ώστε να αποφεύγονται τα προβλήματα στην τάξη. Παράλληλα, όταν υπάρχουν ιδιαίτερες προκλήσεις και συμπεριφορές στην τάξη είναι πλέον απαραίτητο οι εκπαιδευτικοί να παρακολουθούν επιμορφωτικά σεμινάρια για να γνωρίζουν τις σωστές τεχνικές και προσεγγίσεις.

Οι δάσκαλοι αναλαμβάνουν από νωρίς την τεράστια ευθύνη όχι μόνο να μεταδώσουν γνώσεις στο παιδί, αλλά κυρίως να διαμορφώσουν υγιείς και υπεύθυνες προσωπικότητες, με κύρια συστατικά την αγάπη, την κατανόηση και την ανθρωπιά.

Της Χαράς Καραμήτσου
(λογοπεδικός, M.R.C.S.L.T.)
charakaramitsou@ath.forthnet.gr

protothema.gr